Wow.. cultuurshock - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Leonie Alberga - WaarBenJij.nu Wow.. cultuurshock - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Leonie Alberga - WaarBenJij.nu

Wow.. cultuurshock

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie

20 Maart 2017 | Thailand, Bangkok

Nou we zijn er hoor!! Bangkok, het begin van onze reis door Azië. We kijken onze ogen hier uit. We wilden zo snel mogelijk naar een hostel en slapen, want dat hadden we al meer dan 24 uur niet gedaan. We hadden geen zin om moeite te doen voor een trein en dat te moeten uitzoeken dus we zijn in een taxi gestapt. Je komt daar compleet brak aan en gewend aan het feit dat iedereen goed Engels kan spreken. Hier in Bangkok is dat echt compleet anders. Elke taxi chauffeur probeert je een bedrag aan te praten en spreekt heel gebrekkig Engels. We stappen een taxi in en vallen in slaap. Als we wakker worden staan we in de file midden in de stad. Overal om ons heen staan scooters, tuktuks, auto, taxi's en mensen die door al die drukte heen lopen. Er zit totaal geen structuur in deze chaos en regels zijn duidelijk niet gemaakt. Op de scooter zie je hele gezinnen achterop zonder helm. En het gekke is; het werkt blijkbaar. Als je gewoon oversteekt (stoplichten zijn er niet voor voetgangers) stopt iedereen voor je. Beetje gokken dus en dan overleef je het wel. Maar toen in die taxi hadden we allebei het gevoel van: wat doen we hier. De cultuurshock was enorm. We kwamen uit een land waar alles zo goed was geregeld. Daarbij was alles schoon en werd alles gerecycled. Hier krijg je regelmatig braakneigingen door de lucht en mag je blij zijn als het afval überhaupt in de prullenbak ligt.

We strompelen over Koh San Road, de hoofdstraat voor backpackers, en lopen het eerste beste hostel in. We vragen een privé kamer aan met badkamer en airco. We betalen hier 6 euro pp per nacht voor. Ohja, alles is hier mega goedkoop. Dat is dan wel weer fijn. Helaas is de vloer nog zachter om op te slapen dan het bed zelf, maar we slapen toch wel haha. Als we wakker worden de dag erna voelen we ons al veel beter. We stappen het hostel uit en een deken van warmte omarmt ons. Je huid wordt gelijk klammig en de zon voel je gelijk op je huid. Op straat zijn alle winkeltjes op straat en iedere local probeert je wat te verkopen. De tuktuks zijn niet aan te slepen en de meest wonderlijke mensen lopen er rond. We zijn als echt toeristen regelrecht een spa ingelopen en hebben een manicure en pedicure genomen. Echt heel erg, maar we waren ongeveer 10 euro pp kwijt haha.

Waar je ook naar toe gaat, Nederlanders vind je overal. Zo ook in Bangkok. Er is zelfs een Nederlandse fietsroute opgezet door Co van Kessel. Het bedrijf is inmiddels een begrip in Bangkok en vele mensen hebben ons dit aanbevolen. Met gele fietsen fiets je door de super kleine straatjes van Bangkok en kom je op plekken waar je anders nooit zou komen. De gids stopt voor water bij locals die het geld hard kunnen gebruiken. Op deze manier dragen ze bij aan het verminderen van armoede. In de groep waren eigenlijk alleen maar Nederlanders en ook een aantal jongens. De eerste avond stappen zijn we dan ook met onze Limburgse vrienden gaan doen. De Koh San Road druppelt langzaam vol met mensen en de muziek gaat steeds harder. Je besteld een Bucket met vodka voor 5 euro en het feestje kan beginnen. Iedereen staat op straat te dansen en de ladyboys vliegen je om de oren. Overal staan mensen pingpong shows te verkopen op straat. Ik denk niet dat ik ga uitleggen wat dat is haha. Het is een hele bizarre stad waar je niet al te lang moet blijven hebben we gemerkt. Na 2 dagen zijn we dan ook met de nachttrein naar Chang mai gegaan. In de trein worden de treinstoelen omgebouwd tot bedden. Helaas ook niet echt goede bedden dus mijn arme ruggetje heeft het even gehad. Gelukkig hebben we daar een goede oplossing voor: een Thaise massage :)!!! We zullen heerlijk een aantal dagen in Chang mai blijven en we hebben totaal geen haast. Echt zo fijn.. laat het relaxen maar beginnen!!

Liefs, Leonie

• 22 Maart 2017 - 13:31

Gerda:

Ja meiden dat is weer heel wat anders voor jullie.Zie wel eens op de tv.wat een chaos er in die landen is.Wel weer spannend dit avontuur.Rust maar een beetje uit van de afgelopen weken.Hele fijne tijd en tot ziens.